Uskomatonta, Finnair teki sen taas!

Pahoittelen etukäteen tätä kirjoitusta, mutta on astetta vaikeampaa suoltaa järkevää tekstiä, kun v-käyrä on kohonnut taivaisiin eikä kiihtyneen pulssin takia edellisen yön nukkumisesta meinannut tulla mitään. Mutta kirjoitan siitä huolimatta.

Meidän perheen suhde Finnairiin on ollut törmäyskurssilla jo muutamaan otteeseen (täältä voi vaikka lukea), mutta siitä huolimatta perheen nuorisoa on vielä lennätetty kyseisen itsepalveluyrityksen siivin kaukolennoista lyhyempiin siirtymiin. Tämä kuitenkin ennen tätä tuoreinta tapausta, nyt sillekin laitettiin piste. Tämä tarina meni näin:


Se nuoriso

Vanhin poikani ei kanna hevosenkenkiä taskuissaan eikä ole koskaan ollut erityisen 'Hannu Hanhi' touhuissaan, joten kaikkea sattuu. Kun viesti Kööpenhamina-Helsinki lennolta myöhästymisestä saavutti Koh Samuin, en ehtinyt edes yllättymään. Tällä kertaa oli sitä epäonneakin matkassa rikkoutuneen junan verran. Tilalle piti tuleman toinen juna joka jatkaisi lentokentälle, mutta tätä ei vielä 40 minuutin odottelunkaan jälkeen saapunut. Onneksi etsintöjen jälkeen löytyi taksi ja pojat pääsivät kentälle, mutta se oli myöhäistä. Portti oli suljettu, kone lähdössä eikä ketään kenen kanssa puhua. Kööpenhaminassa ja Malmössa olleiden skeittikisojen hinta nousi näin potenssiin jotakin. Vielä ei tiedetty mitä.

Koska pojilla ei ollut tietokonetta mukana, eikä budjetissa ylimääräistä rahaa Finnairin hitaaseen asiakaspalveluun jonottamiseen, tarjosin apua. Kuvittelin myös, että pystyisin hieman paremmin neuvottelemaan aikuisten ihmisten kanssa, kuin skeittikisoissa rähjääntynyt nuoriso. Voi kuinka väärässä olinkaan.


Finnairin itsepalvelu

Oikeastaan tuossa pitäisi lukea asiakaspalvelu, mutta koska sitä ei ole, niin siksi näin. Osa teistä varmaan ymmärtää mitä tarkoitan. Soitin siis sinne. Sain vasta reilun 15 minuutin yrityksen jälkeen 'itsepalveluun' yhteyden (Finnairin viimeinen lento oli lähdössä parin tunnin päästä), ja vastaanotto oli se mitä odotin; 'Tietenkään he eivät voi ottaa poikia veloituksetta seuraavalle lennolle, miten sellainen nyt olisi mahdollista'? 'No ei tietenkään' sanoin, vaikka se monelle asiakaspalvelualttiille yritykselle onkin. Kuten esimerkiksi Bangkok Airwaysille, joka otti pojan veloituksetta seuraavalle lennolleen, kun oli myöhästynyt oikealta lennoltaan 1,5 tuntia juurikin Finnairin myöhästymisen takia. Eikä muuten Air Asiakaan veloittanut muutamaa euroa enempää lentolippujen vaihtamisesta edellisellä Balin reissulla. Kokeilepa sellaista Finnairilla, ei muuten onnistu. Ensin maksat muutosoikeudesta satasen ekstraa, jonka jälkeen maksat vielä jotain lisää riippuen haluamastasi lennosta. Jotenkinhan se raha pitää asiakkailta saada.

No keskustelu Finnairin 'itsepalveluhenkilön' kanssa jatkui ja sai melkein koomisiakin piirteitä. Olin samaan aikaan itse netissä heidän sivuillaan ja katsoin, että koneessa oli tilaa ja halvimmat Value -liput maksoivat 147,75 €. Mutta lippuja ei voinut netistä enää ostaa, sillä jos koneen lähtöön on alle neljä tuntia, se ei sivuilta onnistu. Tämä henkilö linjan toisessa päässä sanoi kyllä, että hän voi ne ostaa ja koska pojat ovat vasta parikymppisiä he pääsevät nuorisolipulla. Hinta 118€ ja jotain. Lupasin palata hetken päästä, kunhan varmistan että hinta käy myös poikani ystävälle. Poikani tili ammotti tyhjyyttään, joten jouduin tästäkin syystä olemaan pankkikortteineni välikädessä.

Mitä helvettiä tapahtui hinnalle?

Soitin Finnairin 'itsepalveluun' uudestaan. Linjan toisessa päässä oli eri henkilö kuin aiemmin, mutta hän sanoi kolleegansa kirjanneen meidän keskustelut ylös ja olevansa siksi tilanteen tasalla. Eli ei muuta kuin lippuja ostamaan. Tovin päästä virkailija pyysi odottamaan hetken. Olin tällä välin päivittänyt Finnairin lippusivun (vaikkei sieltä enää voinut ostaakaan), ja edelleen Value-lipun hinta oli se 147€ ja rapiat. Paikkojakin vielä oli.

Sitten virkailija palasi puhelimeen ja heitti tälle muorille jauhot suuhun. 'Meillä on vain näitä Value -lippuja enää jäljellä kymmenen kappaletta (netissä luki viisi), ja hinta on 390€'. 'Ai mitä'? 'Kyllä, 390 euroa'. Vaikka olin varannut maksukortin viereen, niin en nyt sentään aivan idiootti ole. Sivuillakin sanottiin hinnaksi 147€ ja edellinen itsepalvelija tarjosi nuorisolippua hintaan 118€. Rahastaako Finnair ikävään tilanteeseen joutuneita asiakkaita myös tällä tavalla? Viimeinen lento lähdössä kyseiselle päivälle, niiltähän voi silloin pyytää mitä vain? Mietin tätä yön yli ja olen vakavasti sitä mieltä että näin on. Pöyristyttävää.

Parasta tässä oli ehkä se, että Finnairilta soitettiin pojalle meidän puhelinkeskustelun jälkeen ja tarjottiin lentoa 200 eurolla. Eli Finnairin nettisivuilla luki 147€, edellinen virkailija tarjosi nuorisolippua 118€, toinen virkailija hintaan 390€ (haloo!), joka oli kuulemma viimeinen hinta. Mihin perustui tämä 200€? Siihenkö, että sanoin bloggaajana kirjoittavani farssista?


Onneksi on muitakin lentoyhtiöitä

Niinpä. Arvatkaa ostinko lippuja? No en. Eikä sellaista päivää enää tulekaan, että kääntyisin Finnairin puoleen. Onneksi on olemassa muitakin lentoyhtiöitä, joilta saa vielä palvelua, välillä jopa  myötätuntoakin. Kuten esimerkiksi Bangkok Airways, Qatar Airways, Turkish Airlines ja monet muut. Jopa Aasian halpalentoyhtiö Air Asia onnistuu Finnairia paremmin.

Tällä kertaa pojat lennätettiin Helsinkiin Norwegianilla, jonka nettisivuilta pystyi ostamaan lentolippuja vielä pari tuntia ennen koneen lähtöäkin. Eikä hintakaan ollut kuin 109 euroa.

Hevonpaskaa sanon minä. Finnair on aikansa elänyt.

Nyt tulee provosoiva kysymys; kuinka huonoja kokemuksia sinulla on Finnairista? Täällä saa avautua...


Samuilla muuten paistaa taas, joten tervetuloa!

45 kommenttia

  1. No kyllä ne Thaimaassakin osaa (Tiger Air) marssittivat minut perheineen check in tiskiltã ultraääneen ei kelvannut lääkärin tod. Piti olla ultrakuva. No se ei mtn mut ostattivat uudet kalliit liput ja olivat todella haluttomia kommunikoimaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti osaavat muuallakin. Toi Tiger Air on mulle vielä kokematon yhtiö, mutta kuulostaa kyllä todella kurjalta.

      Poista
  2. Joo valitettavati Finnair on jääny asiakaspalvelussa niin jälkeen muista lentoyhtiöistä että ihan surettaa. Varasin omaa hölmöyttäni väärälle päivälle paluulennon Joensuusta Helsinkiin.. eikä Finnair suostunu muuttamaan päivää. Sama juttu toisen varauksen kanssa. Puhumattakaan palvelusta/tarjoiluista Finnairin lennolla verrattuna muihin lentoyhtiöihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matkustan todella paljon ja Finnairilla on yleensä erittäin hyvät tarjoilut. Bisnesluokissa loistavat. Se, että asiakas tekee itse virheen, ei ole lentoyhtiön vika. Miksi lentoyhtiön kuuluisi menettää tuloja, jos asiakas ei ole tuplatarkistanut tietoja varatessa? En ymmärrä tätä "maksan halvimman lipun ja vaadin kuninkaalista palvelua" asennetta.

      Poista
    2. Näin on Carita ja Linda, ja se on erittäin harmillista. Mutta onneksi voi valita lentoyhtiönsä itse. Saapahan ainakin rahoilleen vastinetta.

      Ja anonyymille, ei kai tässä mitään kuninkaallista palvelua kukaan itselleen odotakaan. Mutta jonkinlaista asiakaspalvelua soisi saavansa. Ja siinä Finnair on täysin jälkeenjäänyt.

      Poista
  3. Ei saatu apua Finnairilta, kun siipan iPad unohtui turvatarkastushihnalle,josta se oli toimitettu Lost and foundiin. Vaihtoehdot sen noutamiseksi olivat a) haet itse b) lentokoneen hlökunta hakee.... Ei kuulu Finnairin palveluihin..... Kuulema ����

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi tämän kuuluisi sisältyä Finnairin palveluihin? Finnair on lentoyhtiö, eikä vastaa kenttäpalveluista mitenkään. Henkilökunnalla ei välttämättä ole edes pääsyä eri alueiden välillä. Ts. miksette hakeneet itse?

      Poista
    2. Tälle jälkimmäiselle anonyymille; Finnairin palveluihin tätä nykyä kuuluukin jo mitätön määrä asioita.

      Poista
  4. lippujen hinnat elää. parempi ostaa silloin kun hinta on sellainen, että on varaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä 'varallisuuskommentti' meni nyt ehkä kuitenkin hieman ohi?

      Poista
  5. Itse olen saanut aina hyvää palvelua. Tässä kirjoituksessa häiritsee nyt hieman se, että kentälle ei ole selvästi lähdetty suositusten mukaisesti ajoissa, eikä matkustajilla ole ollut matkavakuutusta, jonka tärkeyttä ei voi korostaa tarpeeksi. Se, että matkustaja myöhästyy ei ole millään tavalla lentoyhtiön vika. Lipussa maksetaan paikasta, joka täytyy hyvin suurella todennäköisyydellä. Mikäli et lennolle ehdi, ei ole yhtiön vastuulla ottaa takkiinsa ko. paikasta (= muut matkustajat maksavat). Toisin sanoen, on aivan turha odottaa uutta paikkaa seuraavaan koneeseen, maksamatta mitään lisää. Lippujen hinnat on nykyään myös dynaamisia ja elävät kaiken aikaa. Hetken päästä lipun hinta voi olla ihan toinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kyllä meillä on matkavakuutus aina voimassa, minnekään ei liikuta ilman. Ja oikein hyvä vakuutusyhtiö onkin.

      Eikä tässä myöskään ollut edes haaveena päästä ilmaiseksi seuraavalle lennolle, mutta pieni kusetuksen maku jäi koko touhusta. Eikä Finnair varmaan syyttä ole kuluttajariitalautakunnan mustalla listalla.

      Poista
  6. Minulla Finnair toiminut erittäin hyvin , mutta en säädäkkään paljon.

    VastaaPoista
  7. Matkustin 1996 ... 2000 hyvin taajaan Helsingin ja Bangkokin väliä, silloin oli vielä palvelua ystävällisiä lentoemäntiä. Sain melko usein paikan business-luokassa ja kaikki toimi hyvin. Kymmenen vuotta jälkeenpäin kaikki muuttui huonompaan suuntaan. Sen jälkeen olen käyttänyt SAS:ia tai Lufthansaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin lensin aikoinaan paljonkin Finnairilla, palvelu oli hyvää ja rahoilleen koki saavansa vastinetta. Tänä päivänä kokemusteni mukaan tilanne on juuri kuten kirjoitit. Valitettavasti.

      Poista
  8. Just tänään lensin Finnairilla Shanghaista. Ei moittimista, ei ennen eikä nyt.

    VastaaPoista
  9. En pysty ymmärtämään tätä muiden syyttelyä kun itse on mokannut. Lukekaa varaussäännöt. Ostakaa matkavakuutus. Menkää kentälle ajoissa. Punnitkaa matkatavaranne. Ennen kaikkea: olkaa ystävällisiä. Finnairin asiakaspalvelussa varmaan kiinnosta tippaakaan jos joku kahden markan bloggari uhkaa kirjoittavansa negatiivista palautetta jollei saa ilmaiseksi palveluja jotka hänelle eivät kuulu.

    P.S. Ystäväni myöhästyi omasta syystään kerran Finnairin lennolta, oli lähtenyt kotoa liian myöhään vahingossa. Ystävällisen lähestymistapa palkittiin ja pääsi ilmaiseksi seuraavaan koneeseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varaussäännöt check, matkavakuutus check, kentällekin yritettiin ajoissa. Se että juna hajosi matkalla oli yllättävää, mutta olisihan junan viereen ajamaan voinut maksaa myös taksin. Ihan vaan varmuuden vuoksi.

      Eikä tämä kahden markan bloggari kuvitellut saavansa jotain ilmaiseksi, vaikka itse niin mielelläsi ajattelet. Tämä kahden markan bloggari on myös ystävällinen, sillä itse asiakaspalvelussa taannoin työskenneltyäni tiedän, että vika harvemmin on siellä.

      Poista
  10. Jos et itse varaa riittävästi aikaa kentälle tuloon, niin ota edes matkavakuutus, joka tällaisen korvaa,useimmat valitukset Finnairia kohtaan johtuvat matkustajien omista mokista ja tumpuloinneista.
    Ps.Kuka idiootti lähtee maailmalle ilman backuppeja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tietenkään kukaan idiootti, ei edes tämä ;). Olisihan toki siihen junan viereen tosiaan vielä voinut maksaa sen taksinkin ajamaan. Ihan vaan varmuuden vuoksi...

      Poista
  11. 10V takaperin finskillä oli palvelu kohtuullista, nykyisin en enää käytä koskaan eikä monet minun tuntemani firmatkaan koska olen kertonut heille mitä todellisuus on, hinnat pilvissä ja muut yhtiöt menee 10-0 ohi koska kukaan ei maksa jostain suomi-norja lennosta firmassakaan enä ätonnia knu muilta saman saa paremmalla palvelulla 1-200€ finskin asiakaspalvelu ja hinnat täysin persereiän tasoa ollut viim, 10V ja palvelu senkun heikkenee joka vuosi. menneiden aikojen johtajat huseeraa omiaan siellä ja sotkee hyvätkin asiat päin persettä koko yhtiössä, ja asennevammaisia palvelutyössä ainoastaan finskillä ollut muissa yhtiössä sentään osataan palvellakin sentään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samaa mieltä Matti kanssasi, ennen olikin paremmin. Mutta lennetään me muilla firmoilla, niitä onneksi riittää!

      Poista
  12. En yleensä ihmeemmin kommentoi eikä mulla valitettavasti ole sanottavaa suoraan Finnairista, mutta kävin juuri mielenkiintoisen keskustelun tyokavereiden kanssa. Asun ja tyoskentelen USAssa, oli puhetta siitta miten joskus itse sahlaa lentolippujen kanssa, itsekin juuri hetki sitten varasin liput ja maksoin kunnes huomasin etta piru vaara vkl! Southwestin asiakaspalvelu pelasi kuitenkin hyvin, sain lippuni vaihdettua seuraavalle viikonlopulle maksamatta mitaan sakkoja/extramaksuja. Tyokaveri taas oli sahlannyt samoin eurooppalaisen yhtion kanssa, lippujen vaihto/peruminen ei onnistunut ja asiakaspalvelu oli sielta itsestaan... lieneeko kulttuurit erilaisia?

    Janna muuten kuinka anonyymit hyokkaavat oikein kunnolla kun joku ilmaisee mielipiteen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Raija kannustuksesta. Itsekin olen saanut vaihettua lentolippuja ilman veloitusta ennenkin, eli ihan turha väittää ettei mikään lentoyhtiö sitä tekisi. Onneksi meillä kummallakin on sen suhteen hyviä kokemuksia.

      Se mitä tulee näihin anonyymeihin, niin olin tähän varautunut. Onhan se nyt hurjaa, kun joku ilmaisee mielipiteensä ;)

      Poista
  13. En yleensä ihmeemmin kommentoi eikä mulla valitettavasti ole sanottavaa suoraan Finnairista, mutta kävin juuri mielenkiintoisen keskustelun tyokavereiden kanssa. Asun ja tyoskentelen USAssa, oli puhetta siitta miten joskus itse sahlaa lentolippujen kanssa, itsekin juuri hetki sitten varasin liput ja maksoin kunnes huomasin etta piru vaara vkl! Southwestin asiakaspalvelu pelasi kuitenkin hyvin, sain lippuni vaihdettua seuraavalle viikonlopulle maksamatta mitaan sakkoja/extramaksuja. Tyokaveri taas oli sahlannyt samoin eurooppalaisen yhtion kanssa, lippujen vaihto/peruminen ei onnistunut ja asiakaspalvelu oli sielta itsestaan... lieneeko kulttuurit erilaisia?

    Janna muuten kuinka anonyymit hyokkaavat oikein kunnolla kun joku ilmaisee mielipiteen. :)

    VastaaPoista
  14. Vähän ihmetytti kun puhelimessa virkailija ehdotti 118€ nuorisolippua niin mitä vielä mietit? Jos poikasi kaverilla ei olisi ollut varaa niin matkastako olisit hänet jättänyt? Tämä on nykypäivää että lippujen hinnat seilaa ja ei lentoyhtiö voi antaa hintatakuuta kenellekään ehkä ostan ,ehkä en tyypille. Piti sitten säästää matkavakuutuksesta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tietenkään olisi jättänyt, mutta on silti kohteliasta kysyä. Enkä säästä koskaan matkavakuutuksesta, siihen ei luulisi kenelläkään olevan varaa. Aina voi sattua vaikka mitä.

      Poista
  15. Ystäväpariskunta oli Thaimaassa. Mies kuoli onnettomuudessa. Vaimo palasi kotiin ennen aiottua paluupäivää. Finnair ei tällaisessakaan tapauksessa suostununut lipun paluupäivän siirtoon. Piti ostaa uusi lippu (matkavakuutus maksoi).

    VastaaPoista
  16. Aivan järkyttävää! Olen pahoillani tapahtuneesta.

    VastaaPoista
  17. Työmatkoja Finnairilla paljon reissanneena ei mitään valittamista. On ostettu säästölippuja ilman siirtomahdollisuutta ja siirto sitten kuitenkin onnistunut ilman lisämaksua. Tosin asiointi kulkee SMTn suuryrityspalvelujen kautta joten ehkä "pärstäkertoimella" on väliä..

    VastaaPoista
  18. Ymmärrän hyvin tilanteen aiheuttaman mielipahan. En tiedä mihin sävyyn asioita on hoidettu puolin ja toisin mutta mielestäni hiukan kohtuutonta palautetta menee nyt yrityksen suuntaan.

    Matkustan todella paljon töiden takia ja Finnair on kyllä yksi parhaista yrityksistä hoitamaan asiakkaansa perille poikkeustapauksissa jotka ovat johtuneet sen omasta toiminnasta tai säästä tms. Nythän Finnairilla ei ollut mitään tekemistä myöhästymisen kanssa ja noudatti asiakkaan kanssa tehtyä sopimusta eli lipun ehtoja joissa ei todnäk ollut mitään peruutus/muutos- oikeutta. Toki tässä tilanteessa vastaantuleminen olisi erinomaista palvelua mutta pidättäytyminen sopimuksessa ei missään tapauksessa ole huonoa asiakaspalvelua. Pitäisikö elektroniikkakauppiaan myydä uusi puhelin halvemmalla jos asiakas rikkoo itse juuri ostetun itse ostopäivänä? Tai jos unohdat ipadisi juna-aseman ravintolaan niin onko huonoa asiakaspalvelua VR:ltä jos konduktööri ei lähde sitä sieltä hakemaan? Nykyään kuluttajat myös unohtavat että meillä on myös vastuu omista tekemisistämme, emme voi syyttää että emme saa tiettya palvelua jos emme ole siitä alunperin maksaneetkaan.

    Samalla ymmärrän kirjoituksen mielialat, jos oma lapseni olisi jumissa maailmalla niin olisi siinä varmasti myös tunnetta pelissä. Harmi vaan että yritys saa huonoa mainetta jota se ei ole ansainnut. Varsinkin jos tässäkin tapauksessa matkavakuutus korvaa lipun hinnat niin mitä väliä niillä hinnoilla edes on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi.

      Ensi alkuun kerron, että mieleeni ei koskaan tulisi äksyillä tai olla epäystävällinen 'ruohonjuuritason' työntekijälle. Vika ei ole heissä, vaikka esimerkiksi omaa empatiakykyään saakin silti käyttää.

      Finnairilla ei tietenkään ollut mitään tekemistä myöhästymisen takia, mutta koska kokemukseni muilta lentoyhtiöiltä on ollut huomattavasti positiivisempaa vastaavissa tapauksissa. Esimerkiksi seuraavalle lennolle on päästetty ilman veloitusta, mikä sekin voisi olla Finnairilta mahdollista jos tilaa on. Kysymyshän on yrityksen politiikasta. Ja se on se asia minkä halusin nostaa framille. Aina voi muuttua paremmaksi ja kun seuraa esimerkiksi Finnairin FB-sivuja, yllättävän paljon negatiivista palautetta tulee sinne juuri Finnairin tavasta toimia.

      Kuluttajalla on luonnollisesti vastuu omista tekemisistään, olen täysin samaa mieltä. Mutta on yrityksilläkin. Ja asiakkailla on oikeus saada edes kohtuullista palvelua. Jos ei sitä tule, siitäkin täytyy olla oikeus puhua. Eihän maailmassa mikään koskaan muutu paremmaksi, elleivät ihmiset vaadi muutosta. Oli sitten kyse mistä tahansa.

      Kun ostaa lipun halpalentoyhtiöltä, ei odotakaan kummoista palvelua. Finnair ei ole halpalentoyhtiö, vaan Suomen lippulaiva.

      Mikäli Finnair olisi kaksi tapaustamme takaperin vastannut viiden tunnin lennonmyöhästymiseen niin kuin EU-säännöissä sanotaan, emme olisi joutuneet napit vastakkain. Finnair on kuluttajariitalautakunnan mustalla listalla, ja siihen on syy. Ja se on juuri se, ettei asiakkaitten EU-säännöissä olevia oikeuksia noudateta.

      Toisella 'napit vastakkain' kerralla myöhästyminen jatkolennolta johtui juuri Finnairista, jonka vastaus oli äärimmäisen tyly, vaikka silloin pyysimme vain apua. Sitä ei saatu. Onneksi Bangkok Airways korjasi Finnairin sotkun, ei heidän olisi tarvinnut. Sitä kutsutaan asiakaspalveluksi, ja sitä voi ja pitääkin odottaa.

      Ja vaikka meillä ehkä vakuutus korvaakin lentolipun, eikä puhuta kuin 109 euron summasta, niin kaikilla ei ole näin. Moni nuori joutuu esimerkiksi vähäisistä varoista johtuen tyytymään halvempaan vakuutukseen, joka korvaa esimerkiksi vain sairastapaukset ja onnettomuudet. Usko vaan sellaisia nuoria on paljon. Tai vähävaraisempia muuten.

      Oletetaan, että näillä nuorilla ei olisi ollut kuin vaikka 50 euroa tilillä, ei mitenkään epätavallista reissun jälkeen. Juna jätti matkalle ja myöhästyttiin lennolta. Olisi ollut hirveän paljon helpompi soittaa ulkomailta Suomeen ja yrittää lainata 100€, kuin 400€ ja päästä kotiin. En mitenkään usko, että hinta puhelun aikana nousi 300€, varsinkin kun koneessa olikin enemmän tilaa kuin sivuilla näytettiin. Minusta tässä yritettiin rahastaa kurjassa tilanteessa olevia ja vaikka me tästä hienosti selvittiinkin, niin jollakin toisella vastaava tilanne olisi saattanut tarkoittaa esimerkiksi kadulla yöpymistä. Mutta siitähän Finnairin ei tarvitse välittää.

      Mielestäni yrityksen politiikka on ylimielistä, ja sen mielipiteeni takana seison vahvasti. Siksi Finnair (+ nämä aiemmat kokemukseni) ansaitsi tämän palautteen. Kyllä heilläkin on mahdollisuus parantaa.

      Poista
  19. Muutama asia. Jos ollaan menossa kaukolennolle niin hankkiudutaan sinne lentokentän lähelle viimeiseksi yöksi eikä olla junien ja autokyytien saatikka liittymälentojen varassa. Näin teen minä aina. Hankitaan matkavakuutus ei, tarvitse rukoilla lentoyhtiötä antamaan superhalpoja lippuja. Muutenkin koko vuodatus oli niin first world problems että kuvitella saattaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia vinkeistä, nyt tuli kyllä hyviä. Voisihan sitä viettää vaikka koko loman lentokentän vieressä. Näkisi ja kokisi maailman ihan eri tavalla;)

      Poista
  20. VInkkinä: Nykyään taksiappeja on lähes joka maassa, semmoisen etukäteen kännykkään lataamalla on helppo tilata taksi, jos sattuu tarvitsemaan.

    Lippuja netistä ostaessanne laitatte rastin kohtaan "Hyväksyn nämä ja nämä ehdot", moniko lukee näitä ehtoja. Jos lipussa ei ole muutosoikeutta ja on hyväksynyt myyntiehdot, on turha valittaa, että lippua ei suostuta muuttamaan. Jos arvelee tarvitsevansa muutoksia, sitä varten on olemassa eri lipputyyppejä.

    Jos kuluttajariitalautakunta puoltaa korvausten maksamista edellisissä keisseissä ja yhtiö ei niitä siitä huolimatta maksa, harmillista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti vinkeistä. Noi taksiappit on nykyään kyllä ihan loistavia, monessakin maassa.

      Usein ostankin muutosoikeudelliset liput, mutta näitä lippuja en ostanut ollenkaan. Eikä siitä ollutkaan kysymys. Pojathan siellä myöhästy, eikä sille voi mitään. Ei tässä kukaan ilmaiseksi edes kuvitellut pääsevänsä Finnairin ollessa kyseessä. Se mikä korpesi, oli lipun hinnan nousu lauseitten välissä 118 eurosta 390 euroon. Väkisin kielellä maistui rahastuksen maku. Mutta pojat pääsi Suomeen ja sen puoleen kaikki hyvin.

      Finnair on huono maksamaan matkustajille korvauksia selvissäkin tapauksissa, ainakin ilman asiaan vihkiytyneitä yrityksiä välissä tai sitten kuluttajariitalautakuntaa. Harmillista.

      Poista
  21. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  22. Tässä kun on joutunut kohtuullisen monen anonyymin (bloggaajien unelma) ripityksen kohteeksi, niin tässä vielä Kauppalehden juttu tältä päivältä. Näitä juttuja on enemmänkin, ja kyse on juuri Finnairin asenteesta

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/finnairin-korvausriidoista-paatoksia-ennen-kesaa---korvausten-maksaminen-on-asennekysymys/GUNfBrVs

    VastaaPoista
  23. Uskomatonta, mutta kommentteja lukiessa tuntui siltä kuin näiltä Finnairin puolustajilta olisi jäänyt tekstisi lukematta tai sitten luetun ymmärtäminen ei oikein ole toiminut. Toisaalta ymmärrän heidän kantansa, Suomalaiset kun eivät ole koskaan oppineet pyytämään mitään palveluita. Eli tuntuu olevan ihan yks ja sama miten kuluttajaa kohdellaan. Onneksi Suomeen pääsee nykyään muillakin yhtiöillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinä Anonyymi! Voit olla varma, että tämä kommentti lämmitti.

      Pohdin paljon itsekin tätä 'hyökkäystä' ja tulin samaan lopputulokseen kanssasi. En tiedä missä meidät on opetettu siihen, ettei meille ikään kuin kuuluisikaan mikään muu, kuin keskinkertainen. Toivottavasti mahdollisimman moni lukisi myös lehdissä olleita artikkeleita tästä kirjoittamastani aiheesta ja kokeilisivat edes joskus lentää muillakin lentoyhtiöillä. Vaikka turvallistahan se on valita aina Finnair.

      Jokaisella yhtiöllä on aina varaa parantaa, omaan ylimielisyyteen ei kenenkään kannata kiinni. Ja tällä tarkoitan nimenomaan Finnairin asennetta, jopa olemassa olevia lakeja kohtaan.

      Mutta kukin tyylillään. Haukkumisista huolimatta seison kirjoitukseni ja mielipiteeni takana.

      Kiitos sinulle ja aurinkoista viikonloppua!

      Poista
  24. Heips,
    Mä olisin varmaan tarttunut myös niihin 118 egen lippuihin saman tien noin lähellä lentoa. Syyttelisin ehkä itseäni eniten tossa välissä jos oisin päästäny liput käsistã:)

    Meille sen sijaan on Finski myynyt iloisesti jatkolentoja, joiden vaihtoväli on liian tiukka. Jos eka lento myöhästyy 10 minuuttia, jäädään tokalta. Ja totta hitossahan se sen verran myöhästyy. Hirmu kiva yksin kahden lapsen ja kamojen kanssa juosta läpi ruuhkaisen kentän ku portti on ehditty jo sulkea. Ja sit ei ku transfer deskille kahden pienen kanssa jonoon - meno- JA paluumatkalla! Palatessa oli kyseessã päivän vika lento eli ei ku lasten ja kamojen kans bussilla hotlaan, aamulla ylös 5.05, lasten ja kamojen kans kentälle ja turvatarkastukseen... SAS:lla ei oo ikinä käynyt tollasta, vaan vaihto Tukholmassa on aina helppo ja miellyttãvä. Sitä kautta siis jatkossa taas.

    Toivottavasti te saatte rahat takaisin vakuutuksesta

    Aino
    eikaitaas.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No on teilläkin Aino ollut huonoa tuuria. Voi harmi! Aika usein (ainakin omalla kohdallani) Finski on tosiaan myöhästynyt syystä tai toisesta. Mutta on tietenkin parempi myöhästyä, kuin lennellä riskillä. Toi liian tiukkojen jatkolentojen myyminen kyllä kuulostaa suunnitelmalliselta ja kuten tässä kirjoituksessani halusinkin tuoda esiin, myös ylimieliseltä. Saitteko te mitään korvauksia Finskiltä?

      Me saatiin onneksi vakuutusyhtiöltä välittömästi korvaus uudesta lipusta, joten sen suhteen kaikki hyvin.

      Onneksi on muitakin lentoyhtiöitä kuin Finnair :)

      Mukavaa kesän jatkoa!

      Poista

Back to Top