Kahdeksassa päivässä Kemiönsaarelta Ranskan viiniviljelmille

 

 

Reitti & yöpymiset - osa 1

 

Koska olen aika monellekin luvannut tehdä meidän reitistä Kemiönsaarelta Euroopan "metropoleihin" yhteenvetoa, tässä nyt sitten ensimmäisen reilun viikon reitti sisältäen yöpymisten hinnat.

 

18.11.-23 Kemiönsaari - Tallinna - Jõulumäe virkistyskeskus (Pärnumaa). Kemiöstä Helsinkiin kahdella autolla, koska "siiviliauto" vietiin hoitoon ystävämme Jullen työpaikalle. Kiireesti Eckerö Linen lautalle muutamaksi tunniksi (onneksi oli bilebändi Tuomas tulilla), josta pienten ruuhkien jälkeen pimeitä kujia Jõulumäelle (10€/ yö, sisälsi kaiken, paitsi ei tietenkään ruokia😂). Jo ensimmäisenä yönä siis tajuttiin, ettei kohteeseen saapuminen pimeässä ole sitä parasta matkantekoa, eikä vähintäänkään järkevintä, mutta onneksi ensimmäisenä yönä kävi tuuri.

 



 

19.11.-23 Pärnumaa - Latvian läpi - Liettua. Yöpaikkojen etsimiseen me käytetään sekä Park4Night - sovellusta, että Campercontackt -sovellusta, mutta toisena reissuyönä P4N ei antanut parastaan, vaan vei meidät pariinkin niin epämääräiseen puskaparkkiin, etten yksinkertaisesti uskaltanut jäädä. Onneksi löytyi rekkaparkki (bensa-asema) läheltä, jossa pystyi turvallisemmin yöpymään 3€ hintaan. Noh ei sekään kovin hääppöstä ollut, varsinkaan aamupesut rekkakuskien kanssa samassa vessassa. Vessoja ei siis yksinkertaisesti ollut erikseen naisille, eli aika nopeasti siperia opetti mimmille, mitä tämä roadtrippailu toisinaan on.

 


Liettuan rekkaparkkiin pimeällä, mutta ihan turvallista oli.

 

20.11.-23 Liettua - Puolan läpi - Tsekki. Liettuassa oli jonkin verran tietöitä, ja kyllähän niihin meni heittämällä ainakin tunti ylimääräistä. Päivän ajomatka oli muutenkin pitkä, sillä tavoitteena oli sujahtaa ääntäkin nopeammin Puolan läpi suoraan Tsekkeihin. Ja syyhän oli selvä - oli aivan liian kylmää pysähdellä. Päästiin kuin päästiinkin yöllä Tsekkeihin omatoimileirintäalueelle Resort Radslaviceen, joka oli oikein mukava ja sujuva paikka (lattialämmitykset suihkuissakin💜 22€/yö sis. kaiken), mutta koska pari ensikertalaista ei älynnyt tarkistaa maastoa, Bandy (meidän matkailuauto) upposi etupyöristään syvälle nurmikon alle (hyvä ettei Kiinaan asti). Ei muuten päästy aamullakaan eteenpäin ilman apuja, jota onneksi päivän valjetessa viimein löytyi. Episodihan on oikein oppikirjaesimerkki siitä, kuinka ne aikataulut välillä kusee ja kuinka tärkeätä maaston tarkistaminen on. (Noviisien 11 vinkkiä löytyvät täältä). Ja videokin aiheestä löytyy meidän Youtube -kanavalta tästä näin.



Tsekeissä saatiin hinausapua ja sitten korjattiin vaurioitunut maa.

 

21.11.-23 Tsekki - Itävallan ja pienesti myös Slovenian läpi - Palmanova Italia. Yritettiin päästä edes hieman lämpimimmille seuduille, Itävallassa satoi ja Sloveniasta napattiin vain pieni kulma, muttei Pohjois-Italian Palmanovassakaan vielä lämmin ollut. Yövyttiin puskassa Palmanovan kuuluisan portin pielessä (The Door - kuten paikalliset sanoivat). Palmanova on tunnettu ympyräasemakaavastaan, ja yhdessä Haminan kanssa se on yksi harvoista ympyräkaavaisista kaupungeista. Pikkuruinen Palmanovan kaupunki on portti Dolomiittien ja meren välissä, ja ilman kiireaikataulua Madridiin ehtimiselle, oltaisiin varmasti yövytty pidempään. Mukavia ja erittäin avuliaita paikallisia riitti heti aamutuimaan, ja olisi kyllä tehnyt mieli nauttia heidän vieraanvaraisuudesta pidempäänkin.

 


Palmanovasta oli komeat näkymät alpeille.

 

22.11.-23 Palmanova - Milano - Valeggio sul Mincio Italia. Tiesittekö, että niinkin mielenkiintoinen kaupunki kuin Milano, voidaan sivuuttaa jotakuinkin täysin käymällä vaan pelaamassa paikallinen frisbeegolf -rata? Kyllä, ainakin meille se on täysin mahdollista. Milanosta ei siis sen enempää, paitsi että Milanon 18 -väyläinen rata kannattaa ehdottomasti käydä pelaamassa, mikäli omaa meidän kaltaisia taipumuksia kiekon heittoon. Siellä muuten hajoitettiin ensimmäisen kerran Bandyn katolla oleva satelliittiantenni.

 

Seuraavaksi yöksi oli pakko päästä maksulliselle alueelle, sillä Salsan karvat teki koppielämästä tuskaa. Oli siis pakko pestä pyykkiä ja siivota. Paikaksi valikoitui Agri-Camping Maiella del Garda -leirintäalue (25€/yö sis. kaiken paitsi pyykinpesun), ja camping -alue sijaitsee neljä kilsaa suositusta Gardajärvestä. Olen joskus juniorina ollut Gardajärvellä vanhempien kanssa, ja tiedän Gardan kauneuden. Sitä mä vaan tolla tarkoitin, että olisihan tuonnekin voinut uhrata edes hieman enemmän aikaa. Camping -alue oli ihan ok, ja ensimmäisen kerran koko reissun aikana saatiin naapureitakin. Nuori ja mukava hollantilainen perhe oli kolmen kuukauden reissun jälkeen paluumatkallaan kotiin, ja heidän kanssaan me sitten aamusuihkuissa kilpailtiin lämpimästä vedestä😅.

 

23.11.-23 Valeggio sul Mincio - Capo di Noli Italia. Italian Riviera on Italian rannikon läntisin osa ja sijaitsee Ligurianmeren ja Välimeren rannikolla käsittäen Genovan kaupungin itä- ja länsipuolet (eli Ligurian hallinnollisen alueen), ja kokonaisuudessaan alue ulottuu Ranskan rajalta Ventimigliasta Toscanaan (Wikipedia). Me onnistuttiin löytämään Capo di Nolin vuoren rinteeltä yön pimeydessä mielenkiintoinen puskaparkki, eikä voitu kuvitellakaan kuinka upeat maisemat meitä aamuauringossa odotti.

 

24.11.-23 Capo di Noli - Sanremo - Ventimiglia Italia. Capo di Nolin puskan jälkeen oli pelkkää ajelua Sanremon ohi, melkein Ranskan rajalle Ventimigliaan seuraavaan puskaan. Matkalle osui kerrassaan järjettömän upeita maisemia, joista nautittiin lähinnä koirien kanssa rantalenkeillä. Oli muuten suuri ilo pitkästä aikaa päästää koirat mereen uimaan, mutta olihan suorastaan perisyntistä ajaa sillä tahdilla Euroopan kauneimpien maisemien läpi.

 

Nolin puskan upeat aamumaisemat.

Koirat ekaa kertaa moneen vuoteen mereen.

 

25.11.-23 Ventimiglia - Bormes-Les-Mimosas Ranska. Ranska tiedettiin kalliiksi maaksi, joten sen suurempaa mielenkiintoa ei meillä ollut siellä juuri pysähdellä, ainakaan reissun tässä vaiheessa. Ranskan tietulleihin meinasi mennä hermot, sillä ainakaan näin ensikertalaisina ei niitten sielunmaisema meille avautunut. Joku lasku saattaa tulla perässäkin (ehkä jopa sakko), mutta näillä näkymin saatiin Ranskan tietulleihin uppoamaan 90€. Oli kuitenkin pakko viettää yksi yö Ranskassa ja kohteeksi valittiin Camping Manjastre (28€/yö sis. kaiken). Tämä camping -alue on toiminut jo vuodesta 1968 ja se sijaitsee keskellä kerrassaan upeita viiniviljelmiä. Ympäröivät maisemat oli muutenkin kauniin vihreät, omistajat herttaisia ja slotitkin mukavan tilavia. Kaikki toimi muutenkin erittäin hyvin mikäli unohdetaan vessaopasteet, sillä onnistuin helposti eksymään miesten vessaan, enkä ollut edes ainoa.


Reissun kahdeksasta yöstä vietettiin kokonaista kolme yötä "puskissa" ja tuhlattiin maksullisiin yöpymisiin 88€. Kun summan jakaa kaikille öille, tekee se hinnaksi 11€/yö, joka on kohtuuhyvin ensikertalaisilta. Ainakin mun mielestä😁.

 

Pysy kuulolla, seuraavassa episodissa lisää reitistä ja mielenkiintoisista puskista!

 

Ps. Thaimaanrannan maalarit On Wheels -viimeisin reissuvideo löytyy tästä näin.

 

Ihme mutka kartalla, taidettiin ajaa unissamme ;)


 

2
Back to Top